Forum Pan-European.be

Pan European

  

1000 Bochten , editie 2005

1919894111

1000 bochten?  Ja…. 1000 bochten….. of waren het er meer ???

Of hoe "Blue Bird, de Pearl Coronado Blue" STX1300 het zag ...

 

Vrijdagmiddag 12.30 uur, de garagedeur gaat open en word ik, door mijn berijder Cees, naar buiten gereden. Er wordt op mijn starttepel gedrukt, maar ik geef maar een flauw knorrend geluid in mijn onderbuik. Ik krijg een zetje tegen mijn kofferkont en maak nu wel mijn bekende “gezoem”. Door mijn monteur Ernst wordt ik, bij de dealer onder garantie, van een nieuwe batterij voorzien. We kunnen op pad naar mijn motorbroertjes in België.

Er is door enkele motards een “rendez-vous” afgesproken in Vielsalm.

De eerste 100 km was het voor mijn berijder “laveren” door de file op Neerlands snelwegen. Door staking waren de “railrunners” in de auto’s beland en dat was goed te merken. Na Eindhoven ging het wat vlotter.

Voorbij Luik ( Liège ) kreeg ik de eerste hoeveelheid bochten onder mijn zolen door, maar die deden niet mee in de bovengenoemde telling.

Bij “Baton Rouge” in Vielsalm werd ik, in een motorparking, naast een donkerrode Pan gezet. “Leuk je weer te zien” zei hij. Het was de Pan van Diete. Later op de avond werden nog de Panbroertjes van Filip, Panneman en Panrijder erbij geplaatst. We hebben de rest van de avond nodig gehad om bij te kletsen over hun Alpentocht. Wat voor mijn motorbroertjes een welkome afwisseling was, wordt door hun berijders verteld met veel “bravoure en spektakel”….Samen met motoren van divers “pluimage” hebben we rustig de nacht doorgebracht; verderop in het gebouw leek het af en toe

wel een houtzagerij.

Als rond half acht de deur van onze “slaapplaats” opengaat, staat daar het motorbroertje van PanAlpina ons te begroeten. Rond achten en nog voordat wij naar buiten worden gereden, heeft ook Quicksilver’s motorbroertje zich op de “opstelstrook” genesteld. Eindelijk een “volgepakte” Pan erbij: Quicksilver heeft zijn Lady meegenomen. Na een fotosessie door de uitbater van ‘Baton Rouge”, worden we aan het werk gezet……op naar de startplek van de 1000 bochtentour.

PanAlpina voert de meute aan naar een tankstop in Luxembourg, waar vele motorbroertjes hun buikje vol gooien met “slobbervocht”. Lekker voordelig hoor ik enkele berijders zeggen. Anderen vinden de BTW-aftrek in hun eigen landje nog voordeliger …..

Op de startplek in Oberhausen bij Burg-Reuland, is het een komen en gaan van motoren…..

De routeboekhouder, met alle aanwijzingen voor deze dag, wordt in mijn nek geplaatst. De GPS-boys moeten het zonder aanwijzingen ( Way-points) doen.

Ze zijn vandaag op volgen aangewezen…..

PanAlpina is de gids voor het eerste gedeelte en de rest volgt. Hij heeft een roadbook en wordt daarbij GPS ondersteund. Kan hij lekker de loop van de bochten zien liggen in het displayscherm.

Ik denk dat ik vandaag de meeste kilometers op deze rit zal maken. Mijn berijder stuurt mij op de bochten wat “ruimer” aan, zodat we steeds een “goede bredere kijk” op eventueel ongerief in die bochten hebben. Ook de loop van de bochten is dan voor ons beter zichtbaar.

Tenslotte betaalt mijn berijder wegenbelasting voor een hele weg en niet voor een rijstrook, anders hadden ze het wel rijstrookbelasting genoemd.

Na 132 bochten hebben we al enkele malen de “borders” gepasseerd. Luxembourg, Belgique, Luxembourg  staat op blauwe borden aangegeven. Waarschijnlijk mooie landen want ze hebben sterren om hun naam gezet. 247 bochten later is er de eerste controlepost. Op een parkeerterrein stonden al heel veel motoren geparkeerd. Wij kregen ook een plekkie. Onze berijders gingen zich voorzien van een “natje en een droogje”. Er moest ook gestempeld worden….

PanAlpina had de “toon” gezet. Hij droeg het “geleidestokje” over en nu was het mijn beurt om de meute te gidsen. Het tempo dat wordt onderhouden is van rap, rapper, rapst……

SR (Sportieve Rit) stond in de affiche van deze rit. Het gaat toch aardig op weg naar een SSR ( Super Sportieve Rit). De weg en weersomstandigheden laten het toe.

De limiet van ons, als motorbroertjes en zusters, wordt bij lange na niet overschreden, daar zijn wij toch te goed voor uitgerust.

Onze berijders blijven geconcentreerd en verstandig, binnen hun eigen kunnen, een hoog tempo onderhouden. Enkele motards hebben dit onderweg uit het oog verloren; dit was te zien aan de plaats waar zij hun machine “parkeerden”, jammer, en met nare gevolgen…..

Na 483 bochten, je zou haast de tel kwijtraken, een blauw bord met France erop. Ook weer met sterren omgeven. Wat me daar opviel is dat daar de bochten soms anders zijn. De weg zelf heel recht en de bochten als een soort  “wasbord”,  golvend door het landschap.

Na 692 bochten rijden we weer Luxembourg binnen…..een zestigtal bochten later arriveren we bij de 2e controlepost in de route. Ik zie meerdere motards zich te goed doen bij het daar aanwezige “Frietkot”…

Bijna verblind werd ik door het signalerende lichten van een tegemoet komend “camionneke”.

Mijn berijder draaide ogenblikkelijk mijn rechter “oortje” dicht en ook de “hohouders” werden even aangeraakt. Het tempo was toen aanvaardbaar voor de “Lasergun-babes”, die een bocht verderop, ons in het vizier kregen. Enkele andere motards stonden hun knip al te trekken……en de babes om hun euro’s te incasseren. Een gewaarschuwde motard…….

Pfffuuuhhh….Buiten het overschrijden van wat witte lijnen is er, door onze groep, weinig méér “stouts” gedaan…..

Na 971 bochten, ééntje niet meegeteld ( was een knikje in de weg) , is mijn berijder even de “controle” kwijt met de aanwijzingen in het roadbook. We zijn plotseling op weg voor een “Fonske”.  Na 23 bochten gestopt en omgekeerd voor dit onnodige, maar wel mooie, “uitstapje” van het te volgen routeboek. We vervolgen de route en pikken de laatste 29 bochten voor we, rond 16.00 uur en ruim 350 km later, weer op de Start / finishplek in Oberhausen aankomen.

Afmelden en stempelkaart inleveren, dat is wat onze berijders gaan doen. Krijgen ze een “pin”,  als aandenken, voor retour. Er wordt afgesproken dat we in Luxembourg nog éénmaal onze motorbuiken gaan vullen met voordelige “nafte”…Even kreeg ik de indruk dat PanAlpina ons op ‘herhaling’ meenam op de 1000 bochtentocht, maar bij de 3e aanwijzing reed hij naar de benzinepomp……

Buikjes gevuld, de berijders groeten elkaar, sommigen geven de GPS opdracht de weg naar “home” te berekenen….Ik groet mijn motorbroers en zusters en zal weldra “lonely” zijn in de richting van Nederland.

Motorbroers en zusters… bedankt voor het gezelschap, het was een ( STD ) Super Toffe Dag.

1046 bochten;..Wat?…Geloof je het niet?….Ga ze maar natellen…. Het is de moeite waard !!

Blue Bird

Een blauwe STX 1300 A4

01/03/2005, Cees van Meerten ©

 

De volledige rit:

380 km / rijtijd : 5:00 uur

Vertrek/aankomst : Oberhausen/Burg-Rheuland

meer info op : www.1000bochten.be

© www.1000bochten.be

 

www.pan-european.be

STX1300 Pan-European-Site Map  mail Webmaster

30/06/2007